Home
Vejen til motorvejen Udskriv
tirsdag, 14 december 2010

En motorvej der skulle forbinde det nordlige Montenegro med det sydlige, samt Montenegro med Serbien og videre med resten af Europa - har været på tale i mange år.

Den nuværende hovedvej er ved at være i så dårlig stand, at den i lange perioder kan være lukket pga. stenskred, hvilket bevirker at det nordøstlige Montenegro er fuldstændig afskåret fra resten af landet, da det ikke har nogen mulighed for at nå ind til dets hovedstad og kysten.

Den nuværende hovedvej der løber langs den smukke men meget farlige canyon Moraca, har krævet utallige ofre gennem årenes løb. Den blev bygget i årene efter 2. verdenskrig og man regnede med dengang, at den skulle holde ca. 30 år. Den er nu tæt på halvtreds år gammel.

En motorvej gennem Montenegros bjerge er uhyggelig dyr! Det dyreste tilbud kom fra et græsk konsortium og lød på 3,92 milliarder euro (ca. 30 milliarder kr.)! For et land med 650.000 indbyggere er dette et rigtigt stort projekt.

Men motorvejen har dog også en strategisk betydning da man vil forbinde Montenegro med den europæiske motorvejskorridor der løber gennem Beograd og videre sydpå til Grækendland/Tyrkiet og nordpå til vesteuropa. Serberne havde også forpligtet sig til at bygge motorvejen gennem deres territorium, således at man fra Beograd til Podgorica kunne nå på ca. 4-5 timer i stedet for de 13-15 timer som det tager i dag. Dette ville også øge kundemængden af den store handelshavn i Bar.

 Man begyndte for alvor at tale om/ bygningen af en ny motorvej i 2007, da den daværende præsident (og nuværende premiereminister) Djukanovic sagde at det nu var nok med projektdokumentation, men at man nu skulle skride til handling.

Derudover var der en anden grund til at man ikke kunne benytte den gamle hovedvej, nemlig at man planlægger at lave en stor dæmning midt i canyon Moraca, som ville lægge store dele af vejen under vand.

Men dette var før finanskrisen. Her er et kort resume af årene der gik:

 
- 19. maj 2007: Djukanovic opfordrer den daværende premiereminister at han nu bør skride til handling.

- 29. august 2007: Trafikministeren Lompar lover at man vil starte med motorvejen senest næste år.

- 18. juni 2008: Udskivning af en præ-udbudsrunde. Ca. 11 firmaer deltog i udbudsrunden.

- 29. december 2008. Trafikministeren lover at man vil starte byggeriet i første halvdel af 2009.

- 10. januar 2009: Centralbank guvernøren Fabris udtaler at man pga. finanskrisen ikke burde bygge motorvejen.

- 18. marts 2009: Det kroatiske byggekonsortium "Konstruktor" blev udpeget som den bedste i udbudsrunden. Buddet lød på 2.77 miliarder euro, hvoraf staten skulle betale 1,74 milliarder. Det græsk-israelske konsortium var andenplaceret med 3.92 milliarder euro.

- 10. juni 2009: Kontrakt med det kroatiske firma "Konstruktor" blev underskrevet.

- 03. juli 2010: Trafikministeren Lompar udtaler at afgangen af den kroatiske premiereminister Sanader, vil have negativ indvirkning på byggeriet.

- 15. oktober 2009: Premiereministrene Djukanovic, den kroatiske Kosor og den serbiske Cvetkovic, indvier byggeriet, og man regner med at maskinerne snart vil gå i gang med dette store og dyre projekt.

- 30. januar 2010: Det er nu er øjensynligt at det kroatiske firma "Konsortium" har problemer med at rejse de nødvendige finansielle garantier. Det græske firma Aktor, som var anden-placeret, går ind i forhandlingerne, og er parate til at sænke sin pris, men dog ikke til det kroatiske niveau som lå på 2,77 milliarder euro.

- 03. marts 2010: Kroaterne falder definitivt fra pga. manglende bankgaranti.

- 13. september 2010: Grækerne har også problemer med bankgarantien, selvom tilbuddet blev godkendt af den montenegrinske regering. De ønsker en forlængelse af tidsgrænsen.

- 13. oktober 2010: Første gang at Kina bliver nævnt som mulig partner.

- 06. november 2010: Grækernes deadline er blevet forlænget for at stille bankgarantien til 10. december 2010.

- 13. december 2010: Grækerne kan ikke nå at stille garantien, og ønsker deadline forlænget til marts 2011. Trafikministeren udtaler at kineserne er parate til på meget kort tid at stille med tilbud og bankgaranti hvis aftalen med grækerne ikke forlænges.

- 14. december 2010: Trafikministeren udtaler at man ikke har besluttet om man vil vente på grækerne endnu. Hvis man annullerer aftalen med grækerne, kræver lovgivningen at en ny udbudsrunde skal udskrives. Ministeren siger at man vil tage beslutningen inden årets udgang.

(Slut)

 
< Forrige   Nste >

Related Items